תפריט סגור

רוצים להפסיק לעשן? אספנו את הטיפים הכי משמעותיים לפי עדויות של 130 אנשים שהפסיקו לעשן. שווה קריאה

אם הייתם צריכים להמר כמה אנשים בקרב הישראלים מעשנים באוכלוסייה של מעל גילאי ה 20,
מה היה ההימור שלכם, כמה מעשנים?

התשובה: אחוזי העישון במדינת ישראל נכון לשנת 2018 עומדים על 23.8% בקרב האוכלוסייה מעל גיל 20.

זאת ואמרת שאחד מכל 4 אנשים (כמעט) הינו מעשן. זה לא נשמע ממש הגיוני, אפילו מצער ברמה מסוימת.

אז מהי הסיבה לאחוזי העישון הגבוהים כל כך בישראל?

רבות דובר על כך שעישון פוגע בבריאות, לא מעט מחקרים כבר הוכיחו את הקשר בין עישון למחלות כגון סכרת, כולסטרול גבוה, טרשת עורקים, אי ספיקת ריאות, חולשה במערכת החיסון ועוד תחלואות רבות, אבל באופן מעשי זה לא ממש מצליח לגרום להרבה מעשנים לשים את הסיגריות בצד ולנהל אורך חיים בריא יותר.

לפי מחקרים, גמילה מעישון הינה הגמילה הקשה ביותר מבין כל ההתמכרויות. אנשים מעשנים נמצאים בכל פינה, סיגריות תמיד זמינות כמעט בכל חנות, ההיגמלות גם פיזית וגם נפשית והכי גרוע – אנחנו לא מרגישים באמת שלאט לאט הגוף דועך ולכן קל לנו “לזרום” עם ההרגל המגונה עד שנקבל הודעה מוחשית מהגוף כי המצב אינו טוב.

על מנת להיגמל יש לטפל במספר רבדים חשובים אשר יחדיו יצרו חזית חזקה בדרך להצלחה.

טיפים להפסקת עישון
טיפים להפסקת עישון

הרבדים העיקריים בתהליך הגמילה מעישון

ריבוי המעשנים בעולם יצר מציאות שלתוכה “נולדו” מספר רב של מכוני גמילה אשר אימצו ופיתחו שיטות היגמלות שונות על מנת לעזור למעשנים לברוח מההרגל המגונה אחת ולתמיד. ישנם מספר רבדים חשובים שרוב השיטות נוגעות בהם בדרך להיגמלות מעישון.

  • הרובד הפסיכולוגי: ברובד זה מסבירים לנגמל מהי התמכרות, כיצד המוח מהטל בנו על מנת שנחזור להרגל הישן ומה ניתן לעשות על מנת באמת להצליח.
  • הרובד הפיזיולוגי: רובד זה עוסק בהתמכרות הגוף לניקוטין. ישנם שיטות אשר גורסות כי יש לעצור את כל הניקוטין אשר הגוף דורש לקבל באופן מוחלט וים שיטות אשר גורסות כי יש לעשות זאת בהדרגה. השיטות אשר גורסות כי יש לעשות זאת בהדרגה, לרוב יתנו לנגמלים ניקוטין שלא דרך עישון כגון: מסטיקים עם ניקוטין או מדבקות מיוחדות. בעזרת אמצעים אלו ניתן לבנות תוכנית להפחתה סדרתית של כמות הניקוטין אשר מזרימים לגוף עד להיגמלות פיזיולוגית מוחלטת.
  • הרובד החברתי: עישון בקרב הרבה מעשנים נתפס כמעין מיני אירוע חברתי (Social smoking). האם הפסקת עישון תגרום כעת למעשן לא לצאת למרפסת עם שאר חבריו לעבודה פעם בשעה?

מה יהיה התירוץ של אותו מעשן להיות חלק מהחברים למרפסת כעת?

שלושת הרבדים הנ”ל הינם העיקריים שבהם מכוני הגמילה עוסקים אולם יש עוד מספר רב של אספקטים אשר יכולים לעזור בדרך להיגמלות מעישון, אבל לפעמים טוב לשמוע עצות של אנשים שבאמת הצליחו להיגמל מההרגל הנורא ולראות האם יש מכנה משותף שעזר לכלל הנגמלים, ללא קשר לאיזה שיטה הם בחרו.

להלן הטיפים החשובים ביותר לגמילה מעישון בקרב 130 נגמלים שבדקנו:

  1. התחייבות פומבית לתהליך הגמילה מעישון: הרבה נגמלים בתחילת דרכם טוענים כי ההתחייבות הפומבית לסביבה הקרובה להם יוצרת עבורם מחויבות עמוקה לתהליך. לאחר התחייבות שכזאת הם מרגישים כי הם אינם רוצים לאכזב את הסובבים וכמו כן לא רוצים לצאת “לוזרים” בפני הסביבה הקרובה. מעזר לזאת, התמיכה של הסביבה הקרובה והעניין שזה יוצר לאורך כל התהליך מחזקת אותם ונותנת להם דלק להמשיך בדרך.
  2. אופטימיות יומית לארוחת בוקר: אופטימיות לפני הכל, מה זאת אומרת?
    בהרבה קבוצת תמיכה נפגשנו בהרגל מדהים לחיים. הרבה מהנגמלים פותחים את היום במנה של אופטימיות. שומעים סיפורי הצלחה של נגמלים אחרים, נמצאים בקרב אנשים שתומכים בהם כמו בני משפחה וחברים או עושים משהו טוב למען עצמם. העיקר לפתוח את היום באופטימיות.
  1. החלפת ההתמכרות באחרת: מכיוון שהגוף והנשמה התרגלו לטקס עישון מסוים שנעלם מהשגרת היום יום נוצר ריק. את הריק הנ”ל ניתן למלא בהרגל חיובי אחר שייטיב עם הנגמלים. ההרגל הנפוץ ביותר הינו ספורט עם עדיפות ספורט קבוצתי. לא ממש חשוב איזה סוג של ספורט אבל בהחלט חשוב כי הפעילות תהיה מהנה עם כמיהה לעשותה שוב ושוב.
  2. לעיסת מקל קינמון: התמכרות לעישון הינה התמכרות אורלית. ברגע שאדם מפסיק לעשן יש לו חוסר עצום בהתעסקות סביב השפתים והפה. יש לא מעט נגמלים שמתחילים לאכול הרבה מעבר לצריכה הבסיסית של הגוף באופן לא מודע. הדבר כמובן גורם להשמנת יתר ואם הנגמל לא נמצא במצב מודע הוא עלול לעלות עשרה ק”ג ויותר בתקופה קצרה של 3-6 חודשים.
    לצורך כך מומלץ למצוא תחליפים להתעסקות האורלית. אחד התחליפים הטובים ביותר הינו לעיסת מקל קינמון. במקום סיגריות עוברים למקל קינמון. לקינמון טעם חזק, תכונות בריאותיות שתומכות בתהליך וכמו כן קצת מזכיר בצורתו סיגרה ולכן משמש כתחליף פופולארי אצל נגמלים רבים.
  1. הרחקת פיתויים מהסביבה: אם אין לכם סיגריות בבית אתם צריכים להתאמץ בשביל להשיג את מבוקשכם. בדרך לפיצוציה הקרובה יתכן ותשנו את דעתכם. הרבה נגמלים דיווחו כי החליטו להוציא מהבית את כל הדברים אשר קשורים לטקס הסיגריות היקר שלהם. זה כולל כמובן סיגריות, מצתים, מאפרות ושאר הדברים אשר שימשו כחלק מהטקס.
  2. טלפון חירום של חבר או נגמל נוסף: הגעתם למצב שבו אתם חושבים שאתם קרובים להישבר ומתים כבר להדליק סיגריה?
    מה יותר טוב מלהתקשר לחבר קרוב שיעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ויניע אתכם מלהישבר. חלק מהנגמלים אמרו שלמישה שמרו שני טלפונים קרובים של חברים ליתר ביטחון.

 כולנו כאן במערכת תומכים ומקווים שטיפים אלו יעזרו לכל נגמל להיגמל סופית מהסיגריות ולפרגן לעצמו באורך חיים בריא ונכון.

בריאות לפני הכל

אז מה הטיפים שלכם לגמילה מעישון? שתפו אתנו

מה חשבתם על הטיפים להפסקת עישון?
5/5
 

1 Comment

  1. אבנר

    הטיפ שלי להפסקת עישון, תעשו את זה יחד!
    אני הפסקתי יחד עם הבת זוג שלי וכל הזמן אנחנו מחזקים אחת את השנייה.

     

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.